• INDEX
  • CV
  • SHOWREEL
  • KUVIA
  • BLOGI
  • Viimeisimmät

    • COVID-19 – suuri ilo koko kansalle
    • Poks, sanoi punavihreä kupla
    • Never again -land
    • Presidentti Donald Trump
    • Singalesia
  • Arkistot

    • maaliskuu 2020 (1)
    • huhtikuu 2019 (1)
    • maaliskuu 2019 (1)
    • marraskuu 2016 (1)
    • marraskuu 2012 (2)
    • helmikuu 2012 (1)
    • tammikuu 2012 (1)
    • elokuu 2011 (1)
    • heinäkuu 2011 (1)
    • toukokuu 2011 (1)
    • huhtikuu 2011 (2)
    • maaliskuu 2011 (1)
    • helmikuu 2011 (1)
    • tammikuu 2011 (1)
    • joulukuu 2010 (1)
    • lokakuu 2010 (1)
    • syyskuu 2010 (1)
    • elokuu 2010 (1)
    • heinäkuu 2010 (1)
    • toukokuu 2010 (3)
    • huhtikuu 2010 (4)
  • Kategoriat

    • demoscene
    • elokuva
    • kirjallisuus
    • matkailu
    • musiikki
    • pelit
    • politiikka
    • tv
    • urheilu
    • yhteiskunta
  • Avainsanat

    24 aika alkoholi amazement assembly balkan barcelona belgrad breakpoint bristol david lynch donald trump dubrovnik elokuu finnkino guggenheim homofobia intti jalkapallo jussi halla-aho lost lucasarts mainostus malesia maradona media metro michael jackson mindy moby monkey island mostar mulholland drive raptori ratikka sarajevo singapore sosiaalinen media taik tekijänoikeudet terrorismi twin peaks uskonto vaalit x-files
  • Suosittelen

    • Alussa oli sana
    • Dokblog
    • En vaan osaa!
    • Friends of Irony
    • Kamera ja kynä
    • Mummo

Artikkelit hakusanalla toukokuu, 2010

Twenty-four Lost it

28.5.2010

Tällä viikolla Yhdysvalloissa esitettiin kahden ikonisen tv-sarjan viimeiset jaksot. Toinen sarjoista käsitteli terrorisminvastaisen yksikön toimintaa, toinen mystiselle saarelle pakkolaskun tehneen lentokoneen eloonjääneiden matkustajien selviytymistaistelua. 24:ssa seurattiin sarjan edetessä enemmän supersankaria kuin erikoisagenttia muistuttavan Jack Bauerin otteita milloin minkäkinlaista rättipääuhkaa vastaan. Koko sarja rakentui pitkälti Kiefer Sutherlandin hahmon varaan. Lost puolestaan esitteli suuren ensemble-castin, josta jokaiselle hahmolle omistettiin kausittain vähintään yksi jakso.

Olen itse seurannut kumpaakin sarjaa alusta lähtien. Kuinka ollakaan, molemmat päättyivät pettymykseen.

Tell me where the bomb is or I will kill your son

24:n ajoitus ei olisi voinut olla parempi. Sarjan ensimmäinen kausi alkoi 2001, vain kuukausi World Trade Center -tragedian jälkeen. Terroristien toiminta keskittyi ensimmäisellä kaudella yksittäiseen kohteeseen, presidenttiehdokkaan salamurhaan. Toisesta tuotantokaudesta lähtien terroristiuhkaksi muodostui massiivisiin kuolleisuuslukemiin tähtäävä täsmäisku jotakin merkittävää USA:n kaupunkia vastaan. 24 esitti Yhdysvallat kylmäpäisenä maana, joka ei alistu neuvottelemaan terroristien kanssa, vaikka panokset olisivat kovat. Sarja auttoi näin osaltaan viemään George W. Bushin vetämää ulkopolitiikkaa läpi. Todellisuuteen rinnastettavuus ei kuitenkaan pääty tähän.

24

24:n kirjoittajat onnistuivat hätkähdyttävällä tavalla ennustamaan tulevaa. Sarjan ensimmäisellä tuotantokaudella senaattori David Palmer, tummaihoinen mies, valittiin presidentiksi. Barack Obama valittiin senaattoriksi neljä vuotta myöhemmin. 24 nousi otsikoihin sarjassa toistuvasti esiintyneen pahoinpitelyn ja kiduttamisen vuoksi. Guantánamon vankileirit muodostuivat samaan aikaan Bushin hallinnon synkäksi vertauskuvaksi. Jack Bauer kidutti terroristiksi epäilemiään ihmisiä ilman todisteita. Hänen epäilynsä osoittautuivat useimmiten oikeiksi. Kuinkahan usein Bushin hallinnolla oli todisteita väitteidensä tueksi? Kuinka usein he olivat oikeassa?

Barack Obama on presidentin virkaan astuttuaan pitänyt vaalilupauksistaan kiinni. Yhtenä ensimmäisistä teoistaan presidenttinä Obama määräsi Guantánamon vankileirit suljettavaksi vuoden kuluessa. Tämä ennusti lopun alkua myös 24:lle. Kyseessä on Bushin valtakauden sarja, joka rakentui, kuten mainitsin, terrorismin vastaisen sodan ympärille. Kuinka osuvaa onkaan, että samalla viikolla kuin sarjan viimeinen jakso esitettiin, Helsingin Sanomat uutisoi Obaman määritelleen Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden strategian uusiksi. USA ei käy enää yleisluontoista sotaa terroristeja vastaan. 24 on päättynyt.

Mutta se politiikasta. Tarkastellaan sarjaa sarjana.

24:n reaaliaikaisuus (yksi tunnin jakso vastaa yhtä tuntia, yksi 24 jakson tuotantokausi yhtä vuorokautta) ihmetytti ja ilahdutti katsojia alussa, mutta pidemmän päälle aikarajoitteille annettiin jonkun verran periksi ja kaupungin toiselle puolelle siirryttiin välillä sekunneissa, kun taas juonen toisin vaatiessa matkassa kesti useamman jakson verran. Vaikka syitä sarjan päättymiseen voi etsiä, kuten yllä, ajan hengestä ja politiikan murroksesta, merkittävin syy lienee kuitenkin käsikirjoittajissa. Viidennen kauden jälkeen sarja alkoi naurettavuuksiin asti kierrättää ideoitaan.

Aiemmilta kausilta tutut tapahtumat ja juonikuviot toistuivat, Counter-Terrorist Unitin henkilöstöstä aina joku osoittautui terroristien kätyriksi, pahiksia alkoi löytyä presidenttiä myöten, Jack kidutti ja Jackia kidutettiin. Kaavaa toistettiin loputtomiin. Tämä innosti varmasti fanit erilaisiin juomapeleihin, mutta sen kummempaa iloa siitä ei ollut. 7. kaudella CTU jätettiin pois kuvioista ja siirryttiin länsirannikolta Washingtoniin, mutta sekään ei auttanut. Kun viimeinen eli kahdeksas kausi ei tuonut enää mitään uutta tullessaan, oli korkea aika nostaa kytkintä.

Kiefer Sutherland totesi aikoinaan haastattelussa, että hänen mielestään ainoa fiksu loppu sarjalle on se, että Jack Bauer kuolee. Sitä tuottajat eivät kuitenkaan uskaltaneet tehdä. Olisiko sitten siksi, että suunnitelmien mukaan miehen pitäisi heilua jatkossa valkokankailla.

Älä enää koskaan ajattele

Kun Lost alkoi pyöriä vuonna 2004, sarja tuntui kertovan autiolla saarella selviytymisestä. With a twist or two. Heti ensimmäisissä jaksoissa lentokoneen pilotti löytyy raadeltuna korkealta puusta, johtajan viitan harteilleen heittävä Jack (tällä kertaa ei Bauer) näkee näkyjä kuolleesta isästään, pyörätuolilla lentokoneeseen rullannut mies pystyykin yht’äkkiä kävelemään ja metsästä kuuluu outoja ääniä. Ehkä saari ei olekaan autio.

Lost 1. kaudella

Henkilögalleria oli laskelmoidun monikulttuurinen ja miljöö tv-sarjalle niin eksoottinen, että kiehtovan omaperäinen, jatkuvajuoninen ja monimutkainen sarja löysi nopeasti faninsa. Ihmiset halusivat pureskella kysymyksiä tahoillaan ja kehitellä omia teorioita. Suosion myötä kausia tuli lisää, pienemmästä tuli suurempaa ja mysteeri syveni. Saarelta löytyi yhä enemmän outoja paikkoja, symboleita, asioita ja ihmisiä. Uusia arvoituksia esitettiin jatkuvalla syötöllä, vastauksia saatiin vain harvoin. Silloinkin kun johonkin vastattiin, vastaus oli kyseenalainen ja se saattoi tulla epäluotettavalta lähteeltä. Sarjan kirjoittajat ovat myöhemmin myöntäneet, että ensimmäisten kausien ajan he olivat yhtä pihalla kuin katsojat siitä, mitä tuleman pitää. Made it up as they went. Vähitellen myös katsojat ryhtyivät epäilemään, ettei mitään suurta kaiken yhdistävää ratkaisua koskaan tulisikaan, kun jakso jaksolta mutkistuvat elementit alkoivat tuntua keskenäänkin ristiriitaisilta.

Kaiken piti kääntyä hyväksi, kun kolmannen kauden loppupuolella sarjan luojat saivat ABC-televisiokanavalta vahvistuksen sarjan lopullisesta kestosta. Asia lyötiin lukkoon ja julkaistiin lehdistössä; vielä kolme kautta. Fanit huokaisivat helpotuksesta: nyt sarjaan saattoi taas luottaa, koska kirjoittajilla on kolme kautta aikaa vetää juonilangat yhteen ja muodostaa sarjasta yhtenäinen, fiksu kokonaisuus. Mysteerejä oli ilmassa jos jonkinlaisia, mutta kun sarja oli vasta puolivälissä, tekijöillä oli hyvää aikaa muodostaa sarjalle johdonmukainen ja looginen mytologia.

Toisin kävi: kun viides kausi ehti loppuunsa, kaikki oli edelleen täysin sekavaa. Viidennen kauden finaalissa esiteltiin sitten Jacob (hyvä voima) ja Man in Black (paha voima), jonkinlaiset jumalhahmot, jotka pelailivat ikiaikaista peliään ja olivat vastuussa kaikesta saarella tapahtuvasta. Sarjan päähenkilöt olivat käytännössä heidän pelinappuloitaan. MIB halusi pois saarelta ja Jacobin tehtävä oli estää tämä pyrkimys, sillä jos paha voima pääsisi valloilleen, se tarkoittaisi maailmanloppua.

Man in Black, Man in White

Kuudes eli viimeinen kausi keskittyi pitkälti tällaisen juonikuvion varassa temppuilemiseen. Sarjan aiempaan monivivahteiseen mytologiapotentiaaliin nähden juttu tuntui viime hetkellä keksityltä. Ajatus ilmeisesti oli, että sarjasta saataisiin viimeisellä kaudella punottua jonkinlainen palaset yhdistävä verkko, ja kun kokonaisuus oli siihen mennessä niin sirpaleinen, ainoana vaihtoehtona oli puhaltaa peli poikki ja tehdä jumalallinen väliintulo. Sarjan kolmannella kaudella oli kyllä heitetty ilmaan saaren epämääräinen johtohahmo nimeltä Jacob, jota kukaan ei ollut koskaan nähnyt. Jacobin lopullinen olemus oli kuitenkin tekijöille kaikesta päätellen kolmannella kaudella vielä täyttä hepreaa. Ja neljännellä.

Mutta jumalallinen väliintulokaan ei auttanut. Käsikirjoitukselliset ongelmat jatkuivat yhtä järkyttävinä. Vielä kuudennellakin kaudella sarjaan tuotiin monia uusia hahmoja, joilla ei ollut lopulta mitään merkitystä. Heihin tutustuttiin muutamien jaksojen verran, minkä jälkeen heidät tapettiin pois. Näin muutama jakso oli taas tuhlattu. Fanien ei auttanut kuin odottaa malttamattomina, milloin kirjoittajat paljastavat korttinsa.

Kortteja pimitettiin lopulta finaaliin asti. Se esitettiin 23.5., mutta hihassa ei ollut ässiä. Sarjafinaalin esittämät ratkaisut kuittasivat ehkäpä 30% kaikista sarjan varrella esitetyistä mysteereistä, siinä missä 70% jäi käsittämättömiksi kysymyksiksi.

Edellisessä virkkeessä paino on sanalla käsittämätön. Sarjan luojat ovat moneen kertaan korostaneet, että vastauksien antaminen on tällaisen sarjan kohdalla sikäli hankalaa, että aina joku pettyy. Kaikkia katsojia ei voi miellyttää, kaikkiin kysymyksiin ei voida vastata. Mutta se onkin sivuseikka! Oleellista on se, millä tavalla matkan varrella esitettyihin mysteereihin suhtaudutaan.

Darlton

En todellakaan ole sitä mieltä, etteikö mystisen sarjan loppuratkaisu saisi jättää asioita auki. Olen päinvastoin ehdottomasti lukion filosofian opettajani kannalla: ”Hiiteen vastaukset, siis mikä olikaan kysymys!” Murheenkryyni on kuitenkin se, että sarjan mysteerit eivät olleet David Lynchin elokuvien kaltaisia mielenmaisemia, vaan ne esitettiin sillä tavalla, että niihin olisi selkeä järkeenkäypä selitys olemassa, ja se selviäisi myöhemmin. Kun sarjafinaalissa tekijät onnistuivat kattamaan ratkaisullaan sarjan mysteereistä hyvällä tahdolla kolmasosan, jäljellejäävä kaksi kolmasosaa ei pelkästään jää selittämättä, vaan on myös TÄYDELLISESSÄ RISTIRIIDASSA tuon ratkaisun kanssa! Ja jos ratkaisu olisi toisenlainen, muut asiat olisivat sen kanssa ristiriidassa. Niin pahasti tekijät ovat mysteerinsä sotkeneet. Ja se on sarjan suurin pettymys.

Eräällä IRC-kanavalla keskustelimme Lostista tämän viimeisen kauden edetessä enenevässä määrin. Viimeistään kauden puoliväliin saavuttaessa luovuimme toivosta. Kanavan topiciksi vaihdettiin ”Älä enää koskaan ajattele”, joka kuvasti tuntemuksiamme sarjaa kohtaan. Kuuden vuoden ajan tekijät pistivät faninsa tekemään ajatustyötä, ratkomaan mysteereitä ja kehittämään teorioita. Sarjan lopussa fanien uskollisuus palkittiin… millä? Mitättömällä pelleilyllä, ala-arvoisella hömpällä. Tekijät eivät itse olleet välittäneet ajatella yhtään! Lostista tuli yhdysvaltalaisen nykytelevision kalleimpia ja pisimpiä vedätyksiä.

Mitä nyt?

Lost ja 24 ovat nyt ohi, mutta 24 päättyi kolmisen kautta liian myöhään ja Lost pilasi kaiken arpomalla hätäisen ratkaisun viime tingassa. Näiden sarjojen jälkeen ei todellakaan jää sellaista tunnetta, että suuri vaihe television historiassa olisi päättynyt, vaikka jotkut lehdet ovat niin väittäneetkin. Sarjat eivät jätä jälkeensä ammottavaa aukkoa, vaan hyviä sarjoja kyllä on. Lukion kemian opettajan ja tämän entisen oppilaan huumebisneksistä kertova Breaking Bad -sarja elää juuri nyt huippuaikojaan ja 1960-luvun mainosbisnekseen sukeltava Mad Men loistaa aikalaiskuvauksena tehden herkullisia vertauksia myös nykyaikaan. Näiden sarjojen käsikirjoituksen tasosta Lost ja 24 voivat vain haaveilla. Jos jo valmistuneita, alusta loppuun onnistuneita sarjoja haetaan, niin 2000-luvun sarjoista The Wire ja Six Feet Under loistavat ylitse muiden. Näitä voin suositella lämpimästi!

Avainsanat: 24, lost, media, terrorismi
Aihe: tv | Jätä kommentti »

Paluu apinasaarelle

17.5.2010

The Secret of Monkey Island

Klassinen seikkailupelisarja Monkey Island sai alkunsa vuonna 1990, kun Guybrush Threepwood löysi itsensä Mêlée-saarelta ja ilmoitti haluavansa merirosvoksi. Pelin valtaisa menestys poiki jatko-osia vuosina 1991, 1997 ja 2000. Sitten ei enää. Seikkailupelit alkoivat olla ”out”.

Monkey Islandin kahden ensimmäisen osan jälkeen sarjan luoja Ron Gilbert lähti kävelemään pelin oikeudet omistavalta LucasArtsilta, eivätkä uusien tekijöiden toteuttamat osat 3 ja 4 yltäneet alkuperäisten tasolle. Kun neljäs osa ilmestyi vuonna 2000, 80-lukua hallinnut seikkailupeligenre oli kokenut jo pahan taantuman: 1990-luvun puolivälistä lähtien erilaiset toimintapelit olivat alkaneet vallata alaa. Actionin mukanaan tuoma kolmiulotteisuus ja ensimmäisen persoonan näkymä johdatteli pelaajamassat vauhdin hurmaan. Kun suunnittelijoiden huomio keskittyi nopean liikkeen ylläpitämiseen, seikkailupeleistä tutumpi staattinen mutta viimeistelty graafinen ilme alkoi näyttää vanhanaikaiselta.

Tuntui vähitellen selvältä, ettei apinasaarelle enää palattaisi. Sitkeimmätkin fanit sulkivat 2000-luvun loppua kohden nettisivustonsa.

Tales of Monkey Island

Kun Telltale Games keväällä 2009 yht’äkkiä ilmoitti julkaisevansa LucasArtsin siunauksella viidennen Monkey Islandin, hämmästys oli suuri. Erinäisiä seikkailupelejä oli toki 2000-luvullakin putkahdellut aika ajoin markkinoille – lähinnä Euroopasta – mutta seikkailupelin mahdollisesta comebackista oli olemassa vasta varovaisia ennustuksia. LucasArtsin linja pelitalon suosituimpaan sarjaan palaamiseen oli vielä vuonna 2006 tiukan kielteinen. Kaksi vuotta myöhemmin LucasArtsin uudeksi johtajaksi valittu Darrell Rodriguez oli ilmeisesti toista mieltä. Ilosanoma viidennestä Monkey Islandista levisi netissä kulovalkean tavoin, ja faneilla oli syytä juhlaan varsinkin siksi, että uuden pelin vetäjänä toimi sarjan kahta ensimmäistä klassikkoa aikanaan kirjoittanut Dave Grossman. Myös Ron Gilbert kutsuttiin suunnittelupöytään.

Tales of Monkey Island

Ja niin se vain on: uudessa pelissä vanhojen jehujen mukanaolo näkyy ja kuuluu. Aito ja alkuperäinen apinasaaren henki hohkaa läpi ja groginkatkuinen merirosvohuumori puhkeaa kukkaan pelin edetessä. Perinteisten kaksiulotteisten seikkailupelien ystävänä olen 2000-luvun alusta asti itse karttanut 3D-villitystä, mutta edes 3D ei tämän pelin arvoa vähennä. Käyttöliittymään tottuu pienen alkukankeuden jälkeen. Mikä parasta, peli onnistuu myös jatko-osatuotokselle elintärkeässä yhdistelmässä: se hellii kokenutta pelaajaa aiemmista peleistä tutuilla elementeillä ja vitseillä, mutta tekee sen niin tyylitellysti, ettei ensikertalainenkaan jää kylmäksi. Jatko-osaelokuvia liukuhihnalta suoltavalla Hollywoodillakin olisi tästä opittavaa.

—

Harras toiveeni on ollut jo pitkään, että seikkailupeli tekisi paluun. Olenkin jollain tavalla luottanut yhteiskunnan syklisyyteen: hektinen elämänmeno ei voi kiihtyä loputtomiin. Jos se ei lopu töksähtäen, jossain vaiheessa vauhtiin ainakin turtuu.

Vähitellen on alkanut näyttää hyvältä. Pari vuotta sitten käynnistyi Steam-pelialusta, jonka kautta on mahdollista ostaa ja pelata kaikenlaisia pelejä. Seikkailupelien ystävien kannalta oleellista on, että monet kulta-aikojen mestariteoksista (joita ei ole edes *voinut* teknisistä syistä pelata nykykoneilla) on nyt julkaistu siellä. Kaiken kukkuraksi, mitä tulee vanhojen seikkailupelien lämmittelyyn, Monkey Island -vimman saanut LucasArts pisti vielä piirun verran paremmaksi: Tales of Monkey Islandin lisäksi se tuotti kahdesta ensimmäisestä apinasaaresta täysin uudistetut Special Editionit, jotka varmasti edesauttavat uuttakin sukupolvea pelien ääreen. Joillekin kermapepuille kun alkuperäisten versioiden kuvanlaatu (resoluutio 320×240, 16 tai 256 väriä) saattaa osoittautua liialliseksi pikselimössöksi.

Alan Wake

On mukavaa huomata, että myös suomalaiset ovat kunnostautumassa seikkailupelin saralla, vaikka puhtaasta seikkailusta ei seuraavassa esimerkissä olekaan kyse. Yksi maailman odotetuimmista peleistä on nimittäin jo vuosikausia ollut Twin Peaks -henkinen Alan Wake, joka julkaistaan näillä näppylöillä. Peli sekoittaa ilmeisen omintakeisesti toimintaa, seikkailua ja trilleriä. Pelaajien huimat odotukset pakottanevat suunnittelijat tietysti jossain määrin miellyttämään yleisöä, ja kun pidetään mielessä, että Remedyn aiempi suuri tuote on räiskintäpeli Max Payne Matrixista lainattuine Bullet Time -efekteineen, voisi seikkailuaspektin kyynisempi kyseenalaistaa. Itse kuitenkin uskon, että Alan Waken julkaisu on seikkailupelien ystävän näkökulmasta enemmän positiivinen kuin negatiivinen juttu.

Perinteisen PC-pelaajan kannalta harmillisesti Alan Wake näkee päivänvalon ainakin aluksi vain X-Box -konsolilla, mutta jos se saa uuden sukupolven kiinnostumaan monisäikeisistä tarinoista, luovaa ongelmanratkaisukykyä edellyttävistä ja kehittävistä pelipähkinöistä sekä hiipivän tyylitellystä tunnelmasta vauhdikkaan mätön sijaan, niin hyvä.

Avainsanat: lucasarts, monkey island
Aihe: pelit | Jätä kommentti »

Räpbändeistä parhain

2.5.2010

Raptori

Ensimmäinen kohtaamiseni Raptori-nimisen bändin kanssa tapahtui ollessani yläasteella. Elettiin vuotta 1997. Ensimmäinen kuulemani biisi oli Armeija – siihen minulla matkaa vielä kuusi vuotta. Sitten hiekkaa valui tiimalasissa, enkä oikeastaan muista, milloin varsinaisesti tutustuin yhtyeeseen tarkemmin, mutta kun niin lopulta kävi, tykästyin kovastikin. Tykästyin siitä huolimatta, että moni yhdistää Raptoriin pelkät teinipoikien alapääjutut (ja moinen näkemys on ihan perusteltu). Bändin asenteessa ja otteessa oli kuitenkin jotain, joka tarttui. 1990-luvulla Raptori oli julistanut tekevänsä comebackin aina kymmenen vuoden välein. Naureskelin vuonna 2000, kun niin todella tapahtui. Ja niin humoristinen kuin heitto on varmasti alunperin ollutkin, tätä kirjoittaessa on kulunut vuorokausi Raptorin comeback-keikasta vappuna 2010. En mennyt paikalle, mutta painoin Facebookissa ”Like”.

Raptorimyönteisyyteni on tavallaan outoa, sillä kyse on räpistä, josta en ole koskaan ihmeemmin perustanut. Nuorempana kuittasin kategorian yksioikoisesti nauhoitetuksi puheeksi, joka ei ole musiikkia nähnytkään. Oma suhteeni musiikkiin onkin varsin instrumentaalinen: en juuri koskaan muista laulujen sanoja, mutta sävel jää helposti mieleen ja sitä tulee sitten hyräiltyä. Lyriikka oli kuitenkin toinen niistä jutuista, jotka Raptorin kohdalla natsasivat: vaivattoman oloinen verbaaliakrobatia pulppuaa monesta kappaleesta. Toinen juttu oli se asenne.

Tällä ’asenteella’ en tarkoita pelkästään sellaista kliseistä auktoriteettivastaista katu-uskottavuutta, uskallusta olla rohkea, vaan myös uskallusta olla ujo. Siinä missä yhtyeen asenne saattaa olla kangistunut sittemmin (uudessa Oi beibi -musavideossa pelleillään pumpattavilla barbaroilla, enkä löytänyt siitä minkäänlaista syvempää tasoa), monissa vanhoissa biiseissä käsitellään kypsiä aiheita, jotka eivät välttämättä olekaan yksinomaan cool. Välillä sanomaa ladotaan in your face, välillä hienovaraisemmin rivien välissä. Esimerkiksi Minä ja ryhmä on herttainen oppitunti yhteen hiileen puhaltamisesta. Kappaletta voisi hyvin kuunnella missä tahansa sellaisessa tilanteessa, jossa tavoitellaan ryhmähenkeä. Uskallus olla ujo taas tiivistyy biisin tilanteeseen, jossa keikkabussin pysäyttää poliisi, jolle muka-uhmakkaat nuoret melkein haistattelevat. Vaan toisin käy, vaikka se huumorilla kuitataankin:

”Näin sanoisimme mutta uskalla emme, niinpä vain poliisille… hymyilemme. Sitten kuski puhaltaa ja poliisilta menee taju – ei ole syynä alkoholi, vaan hengenhaju.”

Alkoholiin Raptorin tuotannossa suhtaudutaan kriittisesti muutenkin. Vastakohtana ylläolevaan hienovaraiseen ilmaisuun käyköön vaikkapa Rattijuoppo-biisin erittäin synkkä ja asianmukaisen kylmä lataus. Parempaa mainontamateriaalia liikenneturvallisuusjärjestöille ei voisi toivoa. Käyttäkää tätä!

”Jos satut itsesi kännissä tappamaan, ajamaan autolla järveen happamaan, niin älä jätkä hätäile, me emme sure, sillä sä oot disease, ja järvi on cure.”

Kappale päättyy ajatusleikkiin, jossa rattijuopot suljetaan Kisahalliin sadaksi vuodeksi. Kun ovet sitten avataan, kaikki kävelevät ulos. ”Sitkeitä ovat, perkeleet.” Niin. Ja löytyypä Raptorilta toinenkin samantapainen, Älä syö humehia:

”Jos et kelaa itseäs, ajattele edes skidiäs: onko sitten kivaa, kun kätilö tulee ja sanoo ’Täs!’ mutta et saa selvää: missä piti olla käsi, siinä on pää; missä piti olla naama, siinä on ikenet. Tyttö vai poika, tiedä et! Mutta turhaan silloin enää murehdit, murehdi vielä kun ehdit!”

Lisäksi voin mainita bändin eduksi useissa biiseissä esiintyviä lyyristen oivallusten oheisia muita oveluuksia, jotka ovat omiaan kasvattamaan välimatkaa kilpaileviin räp-artisteihin (ja toisaalta aiheuttamaan turhautunutta kuittailua tyyliin ”Ei Raptori mitään räppiä ole”). Kauneusleikkauksia ja silikonivillitystä voimakkaasti kritisoivassa Kumitissit-tykityksessä biisi pysähtyy yhtäkkiä lennikallemaiseen jazz-pianosooloon, joka puolestaan pysähtyy toteamukseen ”Hei jazzaaja, mees kattoo, Pori palaa!”

Uusi kokoelmalevy ilmestyy kaikesta päätellen lähitulevaisuudessa. Huhujen mukaan levyllä kuullaan myös uusia biisejä. Toivon, että se Raptori, johon minä aikoinani tykästyin ja joka Oi beibin uudessa musavideossa loisti poissaolollaan, on niissä jälleen läsnä.

Sen jälkeen… palataan asiaan vuonna 2020.

Avainsanat: alkoholi, raptori
Aihe: musiikki | Jätä kommentti »


Artikkelit (RSS) ja Kommentit (RSS).

arttu.haglund at gmail.com | 050-5369279
(c) Arttu Haglund 2022