työnimi AKI
ÄÄNISUUNNITELMA
TAPAHTUMAPAIKKOJEN, HENKILÖIDEN YMS. ÄÄNELLISIÄ PIIRTEITÄ
8 / 2006
Jussi Aho
--------------------
Eroavaisuudet elokuvaan johtuvat
jälkituotantovaiheessa tehdyistä muutoksista.
--------------------
YLEISTÄ
Perusajatuksena on, että päähenkilö Akin tunnetiloja lähestytään äänimaisemien kautta.
Akilla on elokuvassa selkeästi kahdenlaisia paikkoja: Paikat, joissa Aki viihtyy / pystyy olemaan oma
itsensä, ja paikkoja, joissa Aki on epävarma ja kokee olonsa epämukavaksi. Jälkimmäisiä paikkoja kuvaillaan
korostamalla ympäristön melua ja sen häiritsevämpiä yksityiskohtia.
TAPAHTUMAPAIKAT:
INT. AKIN JA VEERAN MAKUUHUONE
Makuuhuone on hiljainen, mutta lähellä sijaitsee kaupunki ja sen äänet. Kolkko paikka, jossa äänet
kaikuvat ikävästi.
EXT. AKIN JA VEERAN PARVEKE
Kaupungin äänet luonnollisesti tulevat enemmän esiin parvekkeella. Mahdollisia hälytysajoneuvoja.
Toisaalta, koska kohtauksessa on yö, ei kaupungin melua saa korostaa liikaa. Parvekkeen onttoa kaikua
voisi käyttää korostamaan epämiellyttävyyttä.
ALKUTEKSTIT
Alkutekstien aikana kuulemme bändin soundcheckiä, jossa viritellään kitaroita (ärsyttävä äänimaisema).
Tämä on Akin "mentaalinen bändi", jolle on suunniteltu sivutarinaa elokuvaan.
INT. NIEMISEN ASUNTO
Niemisen asunnon ilmapiiri on huomattavasti lämpöisempi ja viihtyisämpi kuin Akin ja Veeran koti.
Näillä asioilla on tarkoitus luoda vastakohta elokuvan alkutilanteeseen ja tehdä paikasta sellainen,
johon Aki haluaa asettua.
INT. TYÖVOIMATOIMISTO
Kohtauksessa vallitsee stressaava äänimaailma. Kiireisiä ihmisiä, huutavia tulostimia, puhelimia,
tietokoneen hurinaa, toimistotuolin narinaa, jne jne...
INT. BAARI
Keskenään pulisevia ihmisiä. Bändi valmistelee soittoaan. Korostetaan Akin yksinäisyyttä, kun ympärillä
juhlitaan mutta Akilla ei ole seuraa.
EXT. PUISTO
Luo vastakohdan edelliselle (käännekohta). Linnun laulua, vieno tuulenvire.
INT. FIRMAN POMON HUONE
Huone on hiljainen mutta seinän takaa voisi kuulua firman ääniä aina, kun Aki on epävarma
tilanteen kehittymisestä. Tämä päätettäköön valmiin kuvan kanssa.
EXT. PARKKIPAIKKA / INT. AUTO
Kaupunki on taustalla hiljentynyt, mikä vertauskuvallisesti kuvastaa Akin (ja Niemisen) asioiden
loksahtamista paikoilleen. Tämä luo vastakohtaa siis alun tapahtumille, joissa kaupunki oli vilkas
ja äänekäs, sekä Niemisen tunteet olivat ristiriidassa Akia kohtaan.
HENKILÖISTÄ:
AKI
Akin tunteet eletään ympäristön äänien kautta, kuten aiemmasta tekstistä käy ilmi. Akilla on
olemassa "mentaalinen bändi", joka alkaa soittaa elokuvan käännekohdan jälkeen.
NIEMINEN
Niemisen negatiiviset tunteet aiheuttavat Akin tunnelmaan (äänimaailmaan) pieniä muutoksia.
Haukkuva koira, kolahdukset, hiljaisuus jne jne...
MUUT HENKILÖT
Muiden henkilöiden äänelliset piirteet ovat riippuvaisia siitä, miten Aki heidät kokee. Virkailijaan
kohdistuu myös negatiivisia tuntemuksia, jolloin kaikki hänen aiheuttamansa äänet korostuvat.
Hiljan Aki kokee miellyttävänä.