OHJAAJAN SANA
Olen huomannut, että minun huomioni kiinnittävät asiat nähdään usein
arkisina. Se hämmästyttää. Kun linja-auto alittaa Tampereen Rautatieaseman
sillan, seuraan kuinka tunnelin seinämistä loistavien lamppujen valo
poukkoilee ihmisten kasvoilla. Kutomista olen aina ihaillut! Kerran minulla
oli tyttöystävä, joka viittoi laulujen sanoja. Tällaiset yksityiskohdat
kertovat paljon ihmisestä. Tai mikä mahdollisesti vielä parempaa, antavat
ajatuksille luvan liitää.
Kyky ottaa asiat vastaan rauhallisesti ja stressaamatta turhia tuntuu olevan
kuolemassa sukupuuttoon maailmassa, jossa tuotannon tehostaminen, loputon kiire,
materialistinen oman egon pönkittäminen ja yliampuva kilpailuhenki ovat
itsetarkoituksia.
Sodanvastaisten elokuvien tekijät näyttävät usein sodan raakuutta ja vääryyttä.
Se on yksi tapa, mutta yhtä hyvin sotaa voisi kuvata pasifistisesti näyttämällä
maailman, jossa sotaa ei yksinkertaisesti ole. Samalla tavalla
Pimeää vasten tutkii
vaivattomuutta subjektiivisesta lähtökohdasta, ehkä naiivistikin. Elokuva ei käy
pimeää vasten saarnaamalla, vaan ehdottamalla: se näyttää, millaista elämä voisi
olla. Kokonaan vastakkainasettelusta ei kuitenkaan luovuta, vaan saamme nähdä
myös ohuen piikin byrokratian mekasta Työvoimatoimiston muodossa.
Arttu Haglund
|
|