• INDEX
  • CV
  • SHOWREEL
  • KUVIA
  • BLOGI
  • Viimeisimmät

    • COVID-19 – suuri ilo koko kansalle
    • Poks, sanoi punavihreä kupla
    • Never again -land
    • Presidentti Donald Trump
    • Singalesia
  • Arkistot

    • maaliskuu 2020 (1)
    • huhtikuu 2019 (1)
    • maaliskuu 2019 (1)
    • marraskuu 2016 (1)
    • marraskuu 2012 (2)
    • helmikuu 2012 (1)
    • tammikuu 2012 (1)
    • elokuu 2011 (1)
    • heinäkuu 2011 (1)
    • toukokuu 2011 (1)
    • huhtikuu 2011 (2)
    • maaliskuu 2011 (1)
    • helmikuu 2011 (1)
    • tammikuu 2011 (1)
    • joulukuu 2010 (1)
    • lokakuu 2010 (1)
    • syyskuu 2010 (1)
    • elokuu 2010 (1)
    • heinäkuu 2010 (1)
    • toukokuu 2010 (3)
    • huhtikuu 2010 (4)
  • Kategoriat

    • demoscene
    • elokuva
    • kirjallisuus
    • matkailu
    • musiikki
    • pelit
    • politiikka
    • tv
    • urheilu
    • yhteiskunta
  • Avainsanat

    24 aika alkoholi amazement assembly balkan barcelona belgrad breakpoint bristol david lynch donald trump dubrovnik elokuu finnkino guggenheim homofobia intti jalkapallo jussi halla-aho lost lucasarts mainostus malesia maradona media metro michael jackson mindy moby monkey island mostar mulholland drive raptori ratikka sarajevo singapore sosiaalinen media taik tekijänoikeudet terrorismi twin peaks uskonto vaalit x-files
  • Suosittelen

    • Alussa oli sana
    • Dokblog
    • En vaan osaa!
    • Friends of Irony
    • Kamera ja kynä
    • Mummo

Artikkelit hakusanalla joulukuu, 2010

Bristol

19.12.2010

Lauantai-iltana kävelin Bristolin oviaukosta sisään. Sinisenvihreät penkit ja hieno sali avautuivat edessäni viimeistä kertaa. Kyseessä oli vuonna 1961 toimintansa aloittaneen elokuvateatterin viimeinen viikonloppu.

Helsingin keskustan Aikatalossa sijaitsevaan Bristoliin liittyy mielessäni monia muistoja. Mummini vei minut ja pikkusiskoni sinne katsomaan Lion Kingia. Silloin istuin parvekkeen ensimmäisen rivin keskellä ensimmäistä kertaa ja se oli mahtavaa. Yläasteella kadehdin kaveriani, joka ylpeili käyneensä katsomassa siellä Se7enin, vaikka leffa oli K-16. Samassa salissa katsoin myös ainoan elokuvan, jonka näytöksestä olen halunnut lähteä kesken pois – The Real McCoyn.

Heinäkuussa 1998 kävin Bristolissa katsomassa ensi-illassa The X-Files: Fight the Future -elokuvan, joka toimi lähtölaukauksenani kyseiselle tv-sarjalle, ja samalla vaikka mille muulle. X-fiiliyteni alkutaipaleella tutustuin netissä kohtalotovereihini, jotka olivat yhtä lailla hulluna sarjaan. Joistain näistä ihmisistä muodostui hyviä kavereitani, joihin nykyäänkin pidän päivittäin yhteyttä.

Bristol oli monessa käänteessä mukana. Siitä tuli lempisalini, se oli parempi kuin mikään muu. Liput maksoivat 45 markkaa, kun muualle pääsi neljällä kympillä. Mutta se oli sen arvoista.

Helsingin elokuvateattereiden tilanne pahenee koko ajan: kiihtyvä multiplex-pelleily kaataa saleja kuin suomipoika ryssiä talvisodassa. Kohta Hollywoodin 3D-kuraa pääsee pakoon vain Orioniin. Ja mikä siinä on, että kauppakeskuksia tulee koko ajan lisää? Legendaarinen Strindbergin kahvilakin heivattiin Kämp Gallerian alta. En tiedä mitä Bristolin tilalle tulee, mutta tavaratalosta on senkin kohdalla ollut puhetta.

Strindbergillä riitti nimekkäitä puolestapuhujia ja lopulta Kämp Galleria taipui antamaan kahvilalle uudet tilat, joissa toiminta jatkuu ensi kesänä. Bristolin puolesta puhuminen ei tainnut kiinnostaa ketään.

Niin tai näin, selvää oli se, että lauantai-illan näytös tarkoitti minulle jäähyväisiä. Elokuvana esitettiin tilaisuuden arvoinen Il buono, il brutto, il cattivo. Olin nähnyt tämän italowesternien kärkinimen jo monesti, mutta katsomiskokemus ei koskaan ennen ollut ollut näin vaikuttava. Monien mahtavien kohtausten joukosta lempparikseni nousi nyt jopa hieman yllättäen Tucon ja hänen veljensä tapaaminen. Kuin puolihuolimattomasti tuohon rähjäiseen symppikseen, ”rumaan”, piirtyy aivan erityinen ulottuvuus, joka tekee hahmosta todellisen. Elämykseen vaikutti osaltaan varmasti myös se, että sali oli aivan täynnä ja yleisö ensiluokkaista – viimeinen kuva sai preerian halki raikuvat aplodit.

Vedin takin niskaan, astelin rappuset alas, loin viimeisen silmäyksen taakse ja poistuin lumipyryyn. Se siitä. Koko juttu tuntui lähinnä huonolta vitsiltä. Mutta ei. Blondien sanoin: ”It’s not a joke, it’s a rope, Tuco. Now I want you to get up there and put your head in that noose.”

P.S. Elokuvateatterien surkean tilanteen rinnalla teatterien monipuolisuus tuntuu edes hieman lohdulliselta. Tämän hetken erityisin tapaus lienee Alppilassa. Se on entiseen videovuokraamoon parivuotisen harjoitus- ja parikuukautisen esitysperiodin ajaksi rakennettu sali, joka on olemassa vain yhtä näytelmää, Angels in Americaa varten. Kävin katsomassa näytelmän tänään, ja olihan se huikea.

Avainsanat: bristol, x-files
Aihe: elokuva | Jätä kommentti »


Artikkelit (RSS) ja Kommentit (RSS).

arttu.haglund at gmail.com | 050-5369279
(c) Arttu Haglund 2022