<< Takaisin

Ei aikaakaan - triviapaketti
Arttu Haglund

--------------------------------------------

Tämä on Ei aikaakaan -elokuvan triviapaketti, joka kertoo kaiken mitä olet ikinä halunnut tietää tai olla tietämättä kyseisestä leffasta. Tekstissä esitellään sekä tapahtuneita selkeitä mokia että erilaisia ratkaisuja ja muita tietoja elokuvan tekemisen takaa.

--------------------------------------------

Alkuteksteissä vihon rooleissa-sivun ja musiikkisivun välisessä siirtymässä on ohitettu pari sivua. Tein tämän jälkikäteen, koska en halunnut tyhjiä sivuja väliin - kuvatessa olin ajatellut sen toimivan.

Alkutekstien jälkeiset kolme kuvaa ovat selkeästi ylivalottuneet. Sen jälkeen siirtymän myöhemmin kuvattuun kuvaan huomaa selvästi. Tässä kuvassa Lottaa esittänyt Teea Kortetmäki seisoo koko ajan Teemun (Sami Sokka) takana ja merkistä lähtee liikkeelle - kyseessä on nimittäin sama kuva kuin elokuvan viimeisessä kohtauksessa. Tämä oli tarkoituksellista, sillä idea oli, että elokuva on Teemun muistelemista siitä, miten tapahtumat etenivät ja vasta lopussa palataan nykyhetkeen.

Hiuskiehkurat tuulessa ovat perinteisesti ongelmia elokuvan jatkuvuuden kannalta - Ei aikaakaanin rantakohtauksessa Teean kiehkura kuitenkin valuu korvan takaa poskelle kohtauksen aikana, ja pysyy siinä sen loppuun asti. Muistelen, että tämän kanssa oli erityisiä ongelmia leikkausvaiheessa. Lopullisessa elokuvassa juttu toimii hienosti.

Kun Teemu ja Lotta tulevat rannalta kotiin, kuvan ihan alareunassa näkyy muovipussin kahva, joka puhtaan huolimattomuuden takia jäi kuvaan. Se sisälsi joitakin kuvaustarvikkeita, vaatteita tms. Kohtaus kuvattiin muutamastakin kuvakulmasta, mutta lopulta päätin käyttää yhtä laajaa kuvaa koko ajan, koska se loi mielestäni hakemaani vaivautuneisuutta kohtaukseen. Lisäksi hämärä teki sen, että otto otolta olosuhteet muuttuivat, eikä kaikkien kuvien käyttäminen olisi ollut edes mahdollista.

Lotan äidin ääni on erikseen nauhoitettu ja se kuulostaakin siltä, että se nauhurista tulee. Tavoitteena oli alunperin tehdä kohtauksesta sellainen, että äiti häärää eteisessä laukkujensa kanssa ja puhuu repliikkinsä siinä samalla. Päätimme kuitenkin jättää tunnelman astetta eteerisemmäksi.

Kyseisestä kohtauksesta alkaa läpi elokuvan jatkuva sokeripila. Elokuvassa myöhemmin tuleva keittiökohtaus on suora parodia Ihmiskunnan Ainoan Toivon Sokeri-elokuvasta, jossa sokeri on loppu. Niinpä kaikissa kohtauksissa, joissa Lotan keittiötä näytetään, pöydällä näkyy täysi sokeriastia, mutta kun sitä sitten tarvittaisiin, sitä ei ole. No, Lotta ottaa maitoa sitten.

Kun Herra Aika (Joonas Lahtinen) ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä puhelimen välityksellä, kännykkä on erimallinen kuin elokuvan lopun flashback-kohtauksia varten kuvattu puhelin, sillä virheelliseen numeroon soitto ei tuottanut kyseisessä kännykässä "Numero ei käytössä" -tekstiä. Tässä kohtauksessa nähtävä Samin kännykkä, joka pari kuukautta sitten meni rikki, esiintyy myös Amazementin elokuvissa Mad Tricks ja 5.

Seuraavaksi elokuvassa seuraa Olympiaterminaalin ravintola Tuuliviirin (nimi vaihtunut) terassilla sulkemisajan jälkeen kuvattu kahvilakohtaus. Statistina toisessa pöydässä istuu Reijo Rantala, joka toimi myös avustajana elokuvassa. Kun Herra Aika häipyy ja Lotta saapuu paikalle, hän on kadonnut ja pelkkä pullo on jäljellä. Onko henkilöllä siis jotain tekemistä Ajan kanssa?

Samassa kohtauksessa on myös iso jatkuvuusongelma: Teemun kaulaliina on aluksi esillä, mutta Lotan tultua kuvioihin yhtäkkiä se onkin piilotettu takin sisään. Tämän mokan huomasin itsekin vasta tehdessäni tätä triviapakettia. :)

Tämän jälkeen on vuorossa kohtaus, jossa syvennytään Teemun ajatteluun ajan ongelmista niin subjektiivissa kuin objektiivisissakin näkökannoissa. Herra Aika on koko ajan läsnä, tämän voi nähdä jo kohtauksen ensimmäisestä kuvasta, vaikka en ole kuullut vielä kenenkään sitä huomanneen: kun kuva nousee Teemuun, taustalla olevasta tietokoneen näytöstä heijastuu Herra Ajan hahmo, joka seisoo Teemun takana. Yksityiskohtia, yksityiskohtia. :)

Kohtaus on myös niin täynnä mokia, että heikompaa hirvittää. Kaipa ne ovat kuitenkin olleet riittävän huomaamattomia, niin ettei valituksia ole tullut. Kun Teemua kuvataan edestä, takana kirjahyllyn päällä on A4-pinkka - käsikirjoitus, ja sen päällä dokumenttikameramme! Yhdessä sivulta huoneen ovelle päin kuvatussa kuvassa Joonas Lahtisen hiukset vilahtavat kuvan vasemmassa reunassa. Lisäksi valon suunta muuttuu joka kuvassa.

Uskomattomin kohtauksen mokista on kuitenkin kuvassa, joka paljastaa Herra Ajan läsnäolon. Taustalla näkyy - kyllä - dokumenttikameramme! Taas! :D

Sitten Suomenlinnaan. Kuva lähtevästä lautasta on virheellinen monessakin mielessä: itse kohtauksessa on selvästi päivä, kun taas kuvassa on ilta. Lisäksi tuon ensimmäisen kuvan lautassa ei ole samanlaista kantta kuin kohtauksen lautassa.

Kitaransoittoa opiskellessa mikrofonin zeppelini (harmaa putkilo) näkyy kuvan reunoissa useaan otteeseen.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana voitaneen mainita, että kaikki Lotan luona tapahtuvat kohtaukset kuvattiin samana päivänä, 12.10.2002, muttei lainkaan kronologisesti. Päivä alkoi viiden maissa illalla ja kuvasimme ensimmäiseksi aamukohtauksen, kun valoa vielä tuli ulkoa. Etenimme loogisesti kohtaukseen, jossa Teemu lähtee aamulla Lotan luota ja veimme valaisimet rappuun. Kuudelta Joonas tuli paikalle lopun flashbackin yhtä kuvaa varten, niinpä seuraavaksi pyrimme yövalaistukseen. Sitten vaihdoimme iltaan ja kuvasimme kitaransoiton, jonka jälkeen kuvasimme vielä makuuhuoneessa Lotan heräämisen - ja sinisempi oli yö.

Bussipysäkkikohtauksessa tytöt menivät bussiin vain sanoakseen kuskille heippa, ja astuen samantien linja-autosta takaisin pysäkille. Teean kasvoilta voi bongata huvittuneen ilmeen. Sitten siirryin kadun toiselle puolelle odottamaan, että vastaavanlainen bussi pysähtyisi pysäkille. Tämä oli kinkkistä, koska homman piti toimia niin ettei pysäkillä ole tuolloin ketään muuta bussin odottajaa. Kun elokuvassa nähtävä bussi pysähtyi pysäkille, siitä jäi matkustaja pois, mutta asianomainen tyyppi käveli bussin tahdissa kuvasta pois niin, ettei häntä huomaa - ja pysäkki jää tyhjäksi. Kiitokset tälle tuntemattomalle! :)

Legendaarinen öinen alikulkusiltakohtaus on valitettavan huonosti kuvattu - sitä kadun nyt. Suojaviiva paukkuu ja muutenkin paremmalla toteutuksella kohtauksesta olisi saanut todella mainion.

Tämän jälkeen Lotta palaa kotiinsa. Kuva on täsmälleen sama kuin aiemmin nähty. Sitten seuraa kuva, jossa Lotta avaa oven makuuhuoneeseen, jossa hänen työmatkalta palannut äitinsä nukkuu. Kuva kuvattiin täysin toisessa paikassa. Keittiössä nähdään, kuten mainitsin aiemmin, taas täysi sokerikuppi. Pöydälle jääneestä Teemun kännykästä Lotta selaa A-alkuiset numerot, mutta Akia ei löydy. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että listasta löytyy "Arttu H." ;)

Viimeisessä kohtauksessa Lotta sitten kävelee puistonpenkille Samin selän takaa. Elokuvan viimeinen kuva on ylivalottunut, mutta ratkaisu on perusteltavissa: Teemu tajuaa totuuden, niinpä todellisuus on nyt toinen. Ja vihko jää penkille.

--------------------------------------------

(c) Arttu Haglund / Amazement 2004
^