PÄÄSIVU
ELOKUVA
TYÖRYHMÄ
PALAUTE
YHTEYS

KATSO
KUVIA
PÄIVÄKIRJA
KALUSTO

Elokuvan ohjaaja Arttu Haglund piti projektin ajan päiväkirjaa merkittävistä tapahtumista. Tuotantopäiväkirjalla on kaksi tarkoitusta, toisaalta tekstissä vallitsee henkilökohtainen virheistä oppii -näkökulma, toisaalta se on suunnattu myös kanssaharrastelijoille tai muuten vaan kiinnostuneille.

17.4.2005

Työnimi Pianonsoittaja on ottanut askelia eteenpäin. Oletin jo että kuvauspaikka olisi järjestynyt Järvenpäästä, Paulan kaverin Nooran kotoa, mutta tämän äiti kieltäytyi kunniasta. Tänään juttelin Ismolle, kysyin epätoivoisesti ideoita ja saimme ehkä hyvinkin potentiaalisen sellaisen. Katsotaan poikiiko se jotain. Lapamadolta terveisiä Toivon suhteen.

Kävin pääosanesittäjän, Aleksin, ja Paulan kanssa kahvilla viime sunnuntaina. Juttelimme kattavasti projektista ja toki siinä ohessa myös luokattomasta lukiosta ja Frendeistä. Tunteeni oikeasta valinnasta miespääosaan vain vahvistui. Casting on puoli ohjausta.

1.5.2005

Voisin kyllä ottaa vihdoin itseäni niskasta kiinni ja tehdä ensi viikolla lopulliset tarvittavat vedot työnimi Pianonsoittajaa varten, käydä katsastamassa kuvauspaikan ja potkimassa tuotannon oikeasti aktiiviseen vaiheeseen, tai muuten ollaan kohta siinä tilanteessa, että on vieläkin kaikki suunnittelematta ja heinäkuu on jo käsillä. Siihenkin kun on enää kaksi kuukautta. Mutta nyt taidan mennä vetämään sikeitä.

3.6.2005

Kesäprojekti potkii päälle ja syö hermoja. Ja toisaalta sitten taas, olen jotenkin tässä nyt vaan liitänyt viikon verran tekemättä oikeastaan mitään. Viime sunnuntaina oli miitti kuvauspaikalla, tavattiin näyttelijöiden (Annen ja Aleksin), Paulan ja kuvaajan (Säde) kanssa siellä. Säde oli piirtänyt puhtaaksi yhdessä suunnittelemamme kuvakäsiksen joka näytti siltä kuin pitikin. Joitakin pieniä fiksauksia ehkä vielä tarvitaan. Toimin ehkä harkitsemattomasti siinä että pyysin näyttelijätkin paikalle, koska en oikeastaan ehtinyt keskittyä heihin ollenkaan, kun se oli sellainen tekniikkamiitti. Mutta näkivätpä kuvauspaikan.

Aika hyvässä tilanteessa kuitenkin ollaan. Kuvauspaikka löytyy, kuvakäsis ja muut vastaavat suunnitelmat ovat hyvässä vaiheessa, ryhmä alkaa olla koossa, näyttelijät valittu ja tietävät mistä on kyse. Teknisiä ongelmia vielä ratkotaan ja rahaan liittyviä. Yllättäen kustannukset pyritään minimoimaan.

Olen yrittänyt etsiä sponsoreita projektille, surkealla menestyksellä. Monet järjestöt tykkäävät projektista, mutta se jää sitten siihen, kun ei ole rahaa. Niinno, kelläpä olisi. Ihme on se, mistä kaivan rahat, koska parinsadan euron budjetti tälle elokuvalle on nyt tulossa aiemmista elokuvistani poiketen, kun pyritään mahdollisimman hyvään laatuun. Kamerana on Sony DSR-570 ja 2,5kW HMI valokalustoakin pitäisi olla tulossa. Mutta ans kattoo ny.

Suurin osa asioista alkaa olla kunnossa, thank god. Suurimmiksi selvitettäviksi asioiksi alkavat vähitellen muodostua sellaiset kuin aikataulut ja yleensä järjestäytyminen. Ja onhan se niin, että kun on tottunut tekemään kaikki asiat kiireessä ja nyt esituotantovaihetta on kestänyt puoli vuotta, niin eihän tässä osaa olla. On pakko olla tekemättä mitään ja odottaa että tulee kiire. Eh. No, kyllä tämä on paremmin mennyt kuin koskaan ennen, mutta toisaalta, odotuksetkin ovat korkeammalla. Toivottavasti kykenemme saavuttamaan tavoitteemme, tai pääsemään ainakin lähelle.

9.6.2005

Parit viime päivät ovat menneet ohi kuin yksi hujaus. En ole tehnyt mitään. Ihan naurettavaa. On ikään kuin hirveästi tekemistä koko ajan mutten saa mitään aikaiseksi. Kesäprojekti paahtaa päälle ja tänään tein päätöksen, jonka myötä kuvausbudjettimme laskee 270 eurosta 120 euroon: Sony DSR-570 -kamera jää pois ja kuvaamme PDX10:lläni.

10.6.2005

Pari päivää minusta on tuntunut siltä, että olen hukassa tämän kesäprojektin kanssa. Miksi? Sitä en ole tiennyt. Nyt tiedän. Olen hoitanut aivan tajuttomasti kaikkea muuta, toiminut järjestäjän tehtävissä, pohtinut saadaanko lamppua ja pamppua ja hamppua, minulla ei ole ollut hetken rauhaa keskittyä oleelliseen, eli ohjaamiseen, tunnelman luomiseen ja lähtökohdan eli Paulan kauniin pienoisnovellin tutkimiseen. Siksi olen hukassa, kun minulta kysytään jotain. Siksi en osaa kertoa näyttelijöille asioista. Ja tiedätkö mitä, sinä kuka ikinä tätä luetkin? Se on väärin.

Tämä projekti on ollut jo tässä vaiheessa äärimmäisen opettavainen. Huomasin, että minulla EI SAA olla mitään muuta, kuin oleellisia asioita. Vastaavasti työnimi Uusi alku 3 eli "Kesken" oli aivan ihanteellinen projekti. Tein kaiken ohjauksesta valaisuun, mutta pointti oli se, että kalusto oli yhtä poikkeusta lukuunottamatta käsillä, porukka ei ollut liian suuri. Keskityin itse asiaan, enkä siihen, saadaanko jostain pakettiautoa koska 2.5kW lamppu jolla saadaan leikittyä aurinkoa ei mahdu ehkä henkilöautoon siksi että ei saada arrisunia vaan vanhempi ja isompi koska se on ainoa jonka TTVO puoli-ilmaiseksi lainaan (suurkiitos heille siitä, ei pidä ymmärtää tätä siis väärin!) [Päädyttiin lopulta 1.2kW arrisuniin. Se mahtui oikein mainiosti.]

Eli: syksyn projekti, jonka käsikirjoitus on edennyt kolmanteen versioonsa ja josta en muuta tiedä kuin että Patse esittää siinä jonkun roolin koska se on ihan selkeästi elokuva joka tarvitsee Patsen, on sellainen, joka pitää tehdä tällä samalla tyylillä. Unohdetaan isot lamput ja budjetit ja hienoudet ja tehdään sillä mitä on. Meillä on kuitenkin PDX10, saadaan 16:9:iä. Meillä on osakesysteemi jolla saamme käyttöön tungsten-lamppusetin, jolla kyllä pärjää. Pärjättiinhän UA3:ssakin. Ei mikään ole muuttunut, hienompi kalusto on pelkkää turhuutta.

Fakta on tämä: elokuvan pitää voida syntyä niin, että taiteellisessa päävastuussa oleva henkilö voi keskittyä siihen täysipainoisesti ja omistautuen. Kaupallisissa tuotannoissa tämä järjestyy sillä tavoin, että on paljon ihmisiä, jotka hoitavat muut osapuolet. Harrastelijaelokuvassa sen on siis toimittava joko samalla tavalla kuin kaupallisessa (jos organisaatio toimii ja oikeita tyyppejä löytyy, näin on hyvin harvoin) tai sitten sillä tavalla, että muita osa-alueita EI OLE.

Jätetään ne hienot lamput ja vermeet pois, tehdään elokuvaa. Ei se ole kilpavarustelua. Se on niin kuin käsikirjoittamisesta sanotaan: prepare to kill your darlings. Niitä samoja darlingeja ne hienot tavaratkin on. Tärkeää on keskittyä siihen, mikä merkitsee.

Syysprojektissa kokoan pienen ryhmän ja kyllä, aion vastata käsikirjoittamisesta, ohjaamisesta, kuvaamisesta ja leikkauksesta, siis kaikista pääosa-alueista, koska haluan tehdä tästä itseni näköisen, mutta! haluan myös järjestää niin, että elokuvan tekemiseen on aikaa. Tarkoitan tällä kuvauksia. Niin että yhteen kohtaukseen saattaa olla varattu puoli päivää eikä kahta tuntia. Niin että se, mitä pitää, myös löytyy. Haluan näyttelijät, jotka pitävät käsikirjoituksesta ja ottavat sen innolla vastaan. Haluan mahdollisimman pienen tiimin. Näyttelijät, minä, kuvaussihteeri, äänimies ja ehkäpä joku avustaja vielä. Siinä kaikki. [Kaikki tämä pitää kutinsa yhä, mutta siirsimme kyseisen projektin (Työnimi Aki) toteuttamista vuodella syksyyn 2006.]

5.7.2005

Tänään on harjoitukset kuvauspaikalla, mennään minä, Paula ja Aleksi sinne klo 15 ja säädetään, jutellaan kuvausjärjestyksestä ja aikataulusta, harjoitellaan kohtauksia, puhutaan tunnelmista, kokeillaan vaatteita, katsotaan ehkä vähän kuvakulmiakin. Anne liittyy joukkoomme iloiseen klo 17, jolloin pääsemme harjoittamaan hänen ja Aleksin välisiä kohtauksia, joita on kaksi kappaletta.

Sain eilen lopulta kuvausjärjestyksen ja aikataulun parsittua kasaan, tosin se toimii sillä edellytyksellä että ajankohdat kaluston Tampereelta noutamiseen pitävät, siitä ei ole tullut vielä varmistusta. Mitä muutoin tulee projektiin, kaikki näyttää olevan jokseenkin kondikzesha. Puuh.

10.7.2005

Työnimi Pianonsoittajan kuvaukset alkavat huomenna ja olen viime päivät edelleenkin vaan liihotellut, sivunnut välillä projektia, soittanut puhelun silloin ja lähettänyt sähköpostin tällöin. Tosiasiassahan minun olisi pitänyt hosua kädet täynnä töitä, koska toimin myös projektin tuottajana ja vastaan siitä, että kaikki varmasti toimii. Vaikka näinhän ei pitäisi olla sellaisessa projektissa, jossa on paljon tällaisia asioita, joiden toimiminen pitäisi olla taattu lopputuloksen onnistumiseksi, kuten jo aiemmassa merkinnässä mainitsin, olennaiseen keskittymisen yhteydessä.

Mutta no, kokeilen tässä vähän taas erilaista lähestymistapaa kuin aiemmin. Useimmat kuviot ovat olleet jo suht pitkään selvillä, aloitimmehan me suunnittelun jo joulukuussa. Niinpä olen pyrkinyt luomaan itselleni hermolepoa ja toisaalta sellaista tyhjää mielitilaa, jotta esimerkiksi ohjaustyöskentely luonnistuisi paremmin. Nyt sunnuntai-iltaa kohden kiire yltyy joka tapauksessa, joten ehkä tämä on ollut ihan terveellistä.

Tapaan Säteen neljältä, tuolla on sen verran hyvä ilma että menemme ulos harjoittelemaan glidecamin käyttöä. Ismo sanoi että kannattaa aikatauluttaa glidecam-kuvat peräkkäin, koska tasapainottaminen ottaa aina oman aikansa. Otin aikaa. Siitä että kamera on kiinni normaalissa jalustassa tasapainotettuun glidecamiin... 3min 40sek. Tulin siihen tulokseen, että tämä ei ole asia jonka takia kuvausjärjestystä on syytä muuttaa. Tasapainotus ei ole ihan oppikirjan mukainen, koska vaakatasosta kamera palautuu alas noin sekunnissa ohjekirjan mukaisen kahden sijaan ja tasapaino ei ole ehkä sataprosenttinen, mutta riittävä.

Kuvauspaikalle menen klo 20, sinne tulee myös Aleksi. Martti opastaa Aleksia pianonsoiton saloihin. Aleksihan ei osaa itse soittaa pianoa, joten Martti toimii käsistunttina niille kuville, joissa pianoa soitetaan oikeasti. Harjoittelemme kappaletta, sen eri vaiheita ja muiden ruumiintoimintojen, eleiden yms. synkkaamista, jotta ne olisi mahdollista leikata mahdollisimman saumattomasti musiikin tunnelmiin, käänteisiin, sävelkulkuihin, huippukohtiin ja hiljaisuuksiin. Now that's poetic alright. Pathetic?

Illalla saapuvat mökiltä myös vanhempani, isän kanssa lähdetään huomenaamulla seitsemältä Tammerta kohti, noudetaan TTVO:lta valokamat. Sitten on sellainen wide-lisäkehärdelli, kun Suomen Luontokuva Oy:n kanssa oli sovittu eräänlainen järjestely, mutta olivatkin sitten lomalla eikä yhteys jostain syystä pelannut suuntaan eikä toiseen. Yritämme ilmeisesti, jos vaan ehdimme, jonkunlaista sijaisjärjestelyä PROAV:n kanssa. Takaisin Helsinkiin pitäisi saapua noin klo 12, sitten parin tunnin pystytys ja kuvausten aloitusajankohta on 14. Toivon mukaan pysymme aikataulussa suurinpiirtein.

Puuh. Pitäisi nyt vaan osata listata kaikki asiat ja varmistaa että kaikki on valmiina. Onhan tässä työnsarkaa!

11.7.2005

Jepu, maanantai ja työnimi Pianonsoittajan kuvausten ensimmäinen päivä onnellisesti takanapäin. Aamulla noin klo 7 lähdettiin kohti tamBeretta ajelemaan tänään isukin kanssa. Kun Tampereen PROAV:stä ei löytynyt laajislisäkkeitä (Suomen Luontokuva Oy oli sellaiset meille lupaillut mutta yhteydenpidossa tuli ongelmia ja siellä oltiin lomalla sitten meihin nähden väärään aikaan jne), päätin että antaa olla ja tullaan toimeen ilmankin.

Jatkoimme TTVO:n lastauslaiturille, av-kioskin luokse, jossa valaisija Susan jo odottelikin. TTVO:n käyneenä vanhana oppilaana hän oli vanhoja tuttuja ja oikein mukavilta hepuilta vaikuttivat noin muutenkin. Helskatin hyvä homma, kun tulevan oman koulun av-kioski tuo nyt siis on. :)

Vaka vanha 2,5kW todettiin liian isoksi kun roudausvälineenä oli henkilöauto ja heltyivät siellä myöntämään meille Arrisun 1.2kW:n, joka on huomattavasti pienempi, jopa varsin mukavan kokoinen. Minulle hyvin tuttukin lamppu salkkariajoilta. Kata puolestaan oli käynyt aiemmin viikolla laittamassa äänitarvikkeensa kuntoon, ne olivat boksissa odottamassa miksereineen, piuhoineen ja puomeineen. Mikki itse kuitenkin puuttui. Hessu lähti etsimään, mutta ei löytynyt. Edellinen lainaaja ei ollut palauttanut ajallaan ja toinen vastaava oli myöskin jossain teillä tuntemattomilla. Jouduimme tyytymään kompromissiin, astetta heikompaan mikkiin, mutta kyllä sekin varsin kelpo kapistus oli, mitä ilmeisimmin.

Kun kaikki oli pakattu autoon, saimme ihmetykseksemme huomata, kuinka etevä autonpakkaaja isäni tosiaan on. 1,2kW ballasteineen, standit, läjä pienempiä lamppuja, äänikamat, sukot, 32:t ja keskukset oli pakattu autoon niin kolme istumapaikkaa jäi jäljelle, niinpä Susan pääsi kyydissämme Helsinkiin kuvauspaikalle. Excellent.

Matkalla tajusin, että otin TTVO:lta mukaan BNC:n (joka menee monitoriin) kaveriksi vain koaksaalijohdon, jonka pää on urosmerkkinen. Tämähän ei sovi, koska PDX10:ssä ei ole suoria RCA-lähtöjä vaan erillinen miniplugi josta sitten lähtee yksi video- ja kaksi audiopiuhaa. Soitin Katalle ja pyysin sitä käymään jonkun elektroniikkaliikkeen kautta ja tuomaan RCA-plugin, jonka kumpikin pää on naarasmerkkinen. Kata lupasi hoitaa homman. Ja hoitikin. Kataan voi luottaa!

Saavuttuamme kuvauspaikalle aika tarkalleen klo 12 eli aikataulun mukaisesti paikalla olivat jo Paula ja Säde, toki Marttikin, mutta "sitä ei lasketa"! Koska sattuu äijjä asumaan siinä. Paikalla oli jo sotkua ihan ns. olemassa, tytöt siellä rekvisitoivat kilpaa. Maskeeraaja Emilia soitti ja kyseli että missä täällä se kuvauspaikka oikein on. No ei missään, oli löytänyt samannimisen kadun Vantaalta. Pyysin tulemaan Helsinkiin niin todennäköisyys löytää perille on suurempi. Väärinkäsitysten summa tämäkin sattuma. Things happen.

Soitin huoltomiehelle joka oli vilauksessa paikalla ja sitten ryhdyimme Susanin kanssa selvittämään mistä rapusta 32-lähtö löytyy. Se oli viereisestä, kuten arvelinkin, olimme onneksi varautuneet 20m piuhalla. Laitoimme kaiken valmiiksi ja sitten tajusimme, että hei, 32-keskukseen ei tule sähköä. Miksi ei? Koska pääkatkaisija pyörii ympäri. RIKKI!

Mikäs siinä sitten. Siirryimme sukoratkaisuun ja otimme kellarin 16A-lähdöstä sähkön 1,2kW:lle (jos olisi ollut se 2.5kW niin ei olisi riittänyt, onni onnettomuudessa). Nooh, uusi veto ja kaikki valmiiksi, naks, ja... lamppu ei syty. Niinpä niin, lamppuun ei tule sähköä! Missä vika? Ei mitään hajua. Tarkistetaan liitännät ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Ei muuta kuin lamppua tutkimaan. Se on jo korkeampaa matematiikkaa, annoin Susanin hoitaa. Se avasi lampun ruuvit ja luukun, sanoi että "hmm", ruuvasi ruuvit takaisin kiinni ja katso! Lamppu toimi. :) Ei vieläkään ole hajua, mikä siinä muka oli vialla.

Jotta kaikki ei menisi liian hyvin, mainittakoon vielä, että 1,2kW:n linssi unohtui Tampereelle. Jouduimme siis porottamaan suorilta. Tässä yhteydessä Aleksi, Kata ja Emiliakin ehtivät perille. Vielä oltiin aikataulussa. Mutta mitäs sitten? Susan alkoi säätää lamppuja, Säde alkoi pystyttää kameraa, minä viritin monitoripiuhoja, Kata tutki kameraa ja mikkiliitäntöjä, Paula valmistautui kuvaussihteeröintiin, Aleksi viihdytti meitä samalla tunnelmallisella taustamusiikilla.

Monitori ei ottanut toimiakseen. Kaiken pitäisi olla kunnossa, tarkastettiin oikein porukalla. No, antaapa olla, Kata keksii että audiosäädöt on ihan päin helvettiä. Ja olihan ne. Audiovalikoista löytyi "XLR SET" mutta se oli harmaa eikä siihen päässyt käsiksi. Soitin Ismolle, sitten Oskulle, lopulta 118:n kautta Sony Finlandiin ja sieltä vielä yhdistivät eteenpäin johonkin huoltoliikkeeseen. "Onhan se xlr-systeemi varmasti hyvin kiinni kamerassa?" "On on." "No sitten en tiedä mikä vika. Tässä vielä tällainen numero, siellä pitäisi olla asiantuntija, soita sinne."

Sitten testasin, onko se XLR-systeemi oikeasti hyvin kiinni kamerassa. Ja eihän se ollut. :D

Samaan aikaan Säde sanoi että HEUREKA! painettuaan nappia monitorissa, ja yhtäkkiä kuva ilmestyi sinne. Ihmeellinen nappi. Kuvaukset päästiin aloittamaan. Monenlaisia ongelmia käytiin läpi, mutta niistä selvittiin, ihme kyllä. :)

Susan todellakin osasi asiansa, olen hirmu tyytyväinen, valaistuksellisesti kuvat onnistuivat minusta aivan mainiosti. Äänessä, nyt kun tarkistin, on häikkää, ilmeisesti jotain vaimennusta ollut kameran säädöissä. Onneksi tänään kuvatut kuvat ovat sellaisia, jotka ovat helposti foleylla paikattavissa jälkikäteen. Huomenna on vasta repliikkejä (niin - molemmat ;) ).

Ja ja. Pidettiin lämpömittaria kuvauksissa. Hikoilin aika huolella, mutta eipä ihme, enkä ollut ainoa - mitattiin parhaimmillaan 34 astetta, saattoi vähän ylikin olla. Myöhästyimme lopulta aikataulusta, uskomatonta kyllä, vain noin tunnin, ottaen huomioon että ylimääräiseen sähläykseen (siis kaluston toimimattomuuden vuoksi sähläämiseen ja kaikkeen ns. turhaan) aikaa meni varmaan vähintään 1,5h.

Aika hyvät lähtökohdat on huomiselle, tästä on hyvä jatkaa. Kaikki mitä piti saada, saatiin kuvattua. Swell shit.

Kello tulee 02, on aika mennä tutimaan. Klo 11 alkaa, joten ehtii tässä vielä uinua noin 8h. Huomenna on kuvauksissa 5kk lapsi, joka saattaa aiheuttaa ongelmia. Toivotaan että ei. Ja Annenkin varsinainen kohtaus kuvataan, se jännittävin päivä oikeastaan onpi huominen.

Lisää sitten, pitäisi aikataulun mukaan loppua 19 joten ehkä pääsen vähän aiemmin kotiin dokumentoimaan päivän tapahtumat. Dokkarikameraa ei ole niin jotenkin pitää taltioida, vaikka sitten näin tekstimuodossa. ;)

12.7.2005

Jeah. Toinenkin kuvauspäivä purkissa. Voiton puolella ollaan. Aika hella sweet. Ja voin ihan hyvällä omatunnolla sanoa että pirun hyvää kuvaa tulee, on ihan tullut hymyiltyä tänään!

Lähdin aamulla pyöräilemään kohti kuvauspaikkaa ja saavuttuani sinne Kata istuskeli jo pihalla. Martti oli kuulemma suihkussa, joten ei haluttu häiritä soittamalla ovikelloa. Pian muutkin tulivat paikalle, Martti ulkoistui suihkusta ja pääsimme sisään. Susan alkoi kasata lamppuja. Katan kanssa oltiin todettu että ekan päivän äänentaso oli oudon hiljainen, joten sitä nostettiin tälle toiselle päivälle, jolloinka kriittisyys äänen suhteen oli noususuhdanteinen, kun illalla olisi vuorossa leffan ainoat repliikit. :)

1,2kW kaipasi jälleen huomiota, mutta Susan keksi lopulta missä vika oli, jokin kohta lampun etuosan kiinnikkeissä oli löysä ja kontaktin uupuessa ei suostunut syttymään. Korjaamisen jälkeen homma skulasi taas ja pääsimme valaisemaan. Ensimmäinen kuva olikin aika laaja valon suhteen, siinä piti näyttää kävely ikkunan luota kylpyhuoneen ovelle ja siitä edelleen pianon luokse. Suunnittelimme kuvan paikalle aluksi glidecam-ajoa, mutta koska en maanantaina oikein hallinnut glidecamin tasapainottamista, en halunnut lähteä sille tielle koska keksin toisen ratkaisun: kuva alkaa pannauksella oikealle pianistin mukana ja tilttaa sitten hieman ylös estämään hiukan kameran suuntaan jatkavan pianistin kuvastaputoamista ja paljastaen samalla seinällä korkeammalla olevan ylioppilaslakin sekä protuseppeleen. Kylpyhuoneen ovessa taas roikkuu täysin punainen pyyhe. Hmm. Mitä tällä haluamme sanoa?! Mielenkiintoista. :)

Teknistenkin hankaluuksien jälkeen kuva onnistui moitteettomasti. Etenkin valaistuksellisesti laaja kulkeminen oli haastava juttu, kuten myös taustalla oleva keittiö ja siitä näkyvä ikkuna. Päädyimme käyttämään aiemmin toisessa ikkunassa ollutta verhoa kokonaan keittiönkin ikkunan edessä. 1.2kW arrisun oli jo käytössä itse huoneeseen, joten veimme keittiön ikkunan taakse normaalin 1kW:n puskemaan vähän lämmintä sisään, auringonvalo kun oli kylmää ja siitä piti päästä eroon. Onnistuimme mielestäni kiitettävästi.

Keittiökuvat sinänsä onnistuivat myös oikein hyvin. Näin jälkikäteen materiaalia tarkasteltuani jostain kumman syystä en ollut kuvatessa huomannut joissain kuvissa kuvan ylälaidassa hyppivää mikin varjoa. Onneksi kuitenkin joka kuvasta on hyvät sellaiset otot, joissa sitä ei kuitenkaan näy. Saatan silti päätyä pitkään laajaan kuvaan. Se tuntuu jotenkin oikein potentiaaliselta ratkaisulta tässä elokuvassa. Korostaa sitä hetkeä.

Ruokatunnin alkaminen tarkoitti käytännössä myös purkua ja siirtymistä toiseen kuvauspaikkaamme, kuvaajamme Säteen luokse Pasilaan, jossa oli määrä kuvata rappukohtaus. Valittu rappu osoittautui yllättävänkin toimivaksi ratkaisuksi, Katakin innostui kun lattialla oli "lindströmejä", jotka kävivät täysin äänimatoista. Tässä paikassa kun ainoat repliikit purkitetaan. Ryhdyimme Susanin kanssa pohtimaan samalla valaisua ja sitä, mikä meininki rapussa on, mitä sisältä näkyy, kontrastien eroa ja kaikenlaista. Se oli jännittävää, koska tästä paikasta ei ollut etukäteen piirretty minkäänlaista pohjapiirrustusta, ei ollut tietoa sähköstä, eikä oikein mistään. Minä olin kuvaajan lisäksi ainoana nähnyt kuvauspaikan etukäteen. Mutta kovasti tuntuivat kaikki siitä tykkäävän, hyvä niin.

Pian saapui paikalle ensimmäistä kertaa näissä kuvauksissa Anne Laitala, joka esittää naapurin Teeaa. Perässä seurasivat myös 5kk vauvamme Samuel äitinsä ja isänsä kanssa. Samuel esittää Teean vauvaa. Kyseessä on Samuelin ensimmäinen elokuvarooli! "...and introducing..."! :)

Samuel osoittautui ideaaliksi tapaukseksi, mitä noin niin kuin yleensä vauvojen käyttämiseen kuvauksissa tulee. Kovasti rauhallinen vesseli, lukuisista otoista vain kaksi kertaa hänen takiaan piti otto keskeyttää. Two thumbs up! Anne puolestaan hoiti roolinsa vahvasti, kuten aina. Katsoin ohjanneeni kumpaistakin riittävästi jo harjoituksissa, joten päätin vaan antaa mennä. Ja kas kummaa, oikea tunnelma löytyi kuin itsestään. Ainoa ohjeeni tässä kohtauksessa taisi olla se, kun pyysin hidastamaan rytmiä. Katsoin silti hyväksi pointiksi sen, että myös nopeampiakin ottoja taltioitiin nauhalle, sillä näiden yhdistelmästäkin saattaa olla poimittavissa nerouden hedelmiä.

Still-kuvaajamme Iiris (niinpä tietty) ilmestyi jossain välissä paikalle ja näpsi kuvia aina sen jälkeen kun kaikki kuvat suunnista oli kuvattu. Ikävä kyllä hän joutui tekemään tämän kuumeen alaisena, taustalla lie liika riehuminen Tangomarkkinoilla! Heh. ;) Iiris oli siellä *jossain* hommissa. En tällä sektorilla pysynyt yhtään perässä, mutta käsittääkseni myös making of -kuvia tuli talteen. Varsinaista dokumenttivideokameraahan meillä ei nyt tässä valitettavasti ole ollut käytössä. Olisi kyllä ollut mukava olla dokumentoija erikseen mutta minkäs teet. Tätä jonkunlaista tekstidokumentaatiota nyt ainakin yritän epätoivoisesti pitää pystyssä. ;)

Purku! Ja kiitos Katariina, joka suuntasi tässä vaiheessa kotia kohti, seuraavana aamuna kun oli vuorossa Barcelonaan lähtö. Kaikki ääntä vaativat kuvat olivat purkissa, joten ei muuta kuin tervemenoa ja oikein nautinnollista, ansaittua lomaa! Me jatkamme vielä.

Aleksin autolla Pasilaan roudatut kamat pakattiin takaisin samaiseen autoon kuvausten päätyttyä ja lähdin Aleksin kanssa kahdestaan viemään kamat takaisin pääasialliselle kuvauspaikallemme, jossa huomenna jatkamme kolmannen ja viimeisen kuvauspäivän merkeissä. Täytyy nyt toivoa, että kaikki tarvittavat kuvat saadaan purkkiin, jotta ei tarvitse tehdä kompromisseja leikkausvaiheessa. Hyvältä näyttää tähän mennessä. It's easy to say that I'm very optimistic about this project.

P.S. Olimme tänään ihan aikataulussa. :)

13.7.2005

As strange as it may sound, we're finished. :)

Eilen aamulla heräsin ennen kuin herätyskello soi. Niin tänäänkin. Aloitusaika Käpylässä oli tänään 10:00 ja sinnepä suuntasin pyörälläni vinhasti polkien. Muut olivat jo paikalla, sisällä, vaikka Martti oli eilen luovuttanut avaimensa minulle. Kuinka tämä voi olla mahdollista? Martti oli käynyt vanhempiensa luona hakemassa vara-avaimen. Ajatella.

Päivän ollessa jo kolmas ryhdyimme rakentamaan päivän ensimmäistä kuvaa kokemuksen tuomalla varmuudella. 1,2kW ei ryppyillyt vaan käynnistyi iloisesti. Ensimmäinen kuva oli miehen käveleminen ikkunan luota kylpyhuoneen ovelle ja kääntyminen ympäri, katseen suuntaaminen taustalla olevaan, huoneistoa hallitsevaan flyygeliin ja lopuksi vielä käveleminen sen luokse ja istahtaminen soittamaan. Haastavaa meininkiä, mutta yhtä ehkä hieman liian pimeäksi jäänyttä hetkeä huolimatta olimme valaisija Susanin kanssa oikein tyytyväisiä siihen, mitä lopulta saimme aikaan.

Valaistuksellisesti suurin murheenkryynimme oli ulkoa puskeva sininen valo. Kaikeksi onneksi aurinko ei paistanut kämppään päin missään vaiheessa päivää. Aamulla huolestutti pienestä kulmasta lattiaan tuleva suoran auringon osuma, jota ei saanut peitettyä. Flagit olisi muuten olleet aika jees juttu tässä tuotannossa! Mutta noh. Ottaen huomioon että niitä ei ollut, selviydyimme mielestäni muutenkin puutteellisen valaisukaluston kanssa ilmiömäisen hyvin. Aplodit Susanille, jota on suurin kiittäminen (minun ja Paulan alkuperäisen) ja Tuomas Korpi -nimisen concept artistimme visuaalisen suunnitelman upeasta toteuttamisesta.

Suorat auringonosumat poistuivat ongelmaluettelosta kun muussa valosäädössä meni sen verran aikaa että aurinko matkasi talon taakse. Tänään ensimmäisen kerran, varmasti johtuen siitä, että kuvasimme nyt ikkunan suuntaan, oli todellisen haasteen takana säilyttää jo luotu oranssin kellertävä sävymaailmamme. Päädyimme liimaamaan fairylla CTO:ta ikkunaan, Susan oli ottanut vähän sitä TTVO:lta mukaan kaikeksi onneksi. Rajallisesta määrästä huolimatta selvisimme sinisyydestä säikähdyksellä. Liiallisen valon kanssa sai myös tapella ja ratkaisuksi jäi ikkunan osittainen peittäminen ND:llä ja lampun siirteleminen vähän kauemmaksi ja lähemmäksi ikkunan ulkopuolella tilanteen vaatimalla tavalla.

Äänipuoli jätettiin tänään huomiotta ja otettiin yksinkertaisesti kameran mikillä sisään, koska Katalla vika päivä oli eilen, tänä aamuna oli Kata noussut Barcelonaan suuntaavaan lentokoneeseen ansaitulle lomalle. Aikataulussa tämä oli huomioitu niin, että viimeiselle päivälle oli jätetty sellaiset kuvat, joissa äänitys on "merkityksettömin" (niin paljon kuin tällaista sanaa voi käyttää ilman että äänittäjältä saa piiskaa (hmm, nothing bad there...?) - tarkoitan siis että jälkikäteen tuotettavissa foleyna).

Tässä vaiheessa pitääkin muistaessa todeta, että se mistä tässä projektissa olen erityisen ylpeä, on perinpohjaisen tarkka ja harkiten tehty aikataulu. Missään vaiheessa ei tarvinnut hosua yhtään. Oli aikaa säätää, saatiin tehdä kaikessa rauhassa, ihmetellä ja ottaa ylimääräisiäkin kuvia, ja silti aikataulussa pysyttiin. Kuitenkaan mitään hidastelua ei ollut. Ruokatunnit pidettiin normaalisti, paitsi tiistaina, jolloin oli kiire toiseen kuvauspaikkaan. Se oli huomattava etu, koska ryhmän jäsenet saivat paitsi sapuskaa suuhunsa, myös aikaa rentoutua, jutella niitä näitä ja vilvoitellakin vähän. Kuvauspaikan lämpötila vaihteli kuvauspäivien aikana skaalalla 29-35 astetta. Mutta palatakseni aikatauluun, ekana päivänä myöhästyttiin tunti, tokana oltiin 40min etuajassa ja viimeisenä lopetettiin aika tarkkaan aikataulun mukaisesti.

Jatkoimme elokuvan ensimmäisellä kuvalla. Koska halusin rajata Aleksin katsomaan ikkunasta ulos niin että Aleksi on kultaisessa leikkauksessa vasemmalla ja ikkuna näkyy oikealla, jouduin pettymään kun kävi ilmiselväksi, että ikkunaa ei kuitenkaan voi näyttää väärän värisen valon takia. Sitten kävin vähän kuvakäsistä läpi ja sain hyvän idean, jolla perustelin itselleni ratkaisun, johon sitten päädyin - hyvin tiiviin kuvan. Perustelu oli sellainen, että elokuvan laajin kuva on viimeinen. Syntyy siis hauska kontrasti, kun aloitamme hyvinkin tiiviistä kuvasta.

Otimme muutamia vaihtoehtoja kaikista kuvista. Paulaa häiritsi Aleksin onnellisuuden ilmaiseminen konkreettisesti hymyilemällä ja tämä oli asia johon minäkin puutuin, mutta halusin samalla kuitenkin säilyttää kummatkin vaihtoehdot, koska kuvittelen että paras lopputulos voisi löytyä näitä kahta yhdistelmällä. Siksi sanoin Aleksille aina välillä sen jälkeen kun pari normaalia (ohjaamatonta, Aleksista itsestä automaattisesti lähtevää) ottoa oli takana, että nyt otetaan sitten pudotettu versio. Sanoin laajemmissakin kuvissa, että kuva on nyt niin tiivis että pieninkin hymyn häivähdys näyttää isolta virneeltä. Aleksi ymmärsi ja otimme. Tämän jälkeen Paulallakaan ei ollut enää valittamista. Sitä en kertonut missään vaiheessa, että hain tarkoituksella lähes jokaisesta tilanteesta kahta eri vaihtoehtoa. En tiedä, olisiko se muuttanut mitään, ainakaan parempaan suuntaan, jos olisin kertonut. Tarvitseeko näyttelijän tietää? Tässä yhteydessä minusta ainakin tuntui, että ei.

Huomasin kokeilevani tässä sellaista tyyliä, että varsinaiset ohjaukselliset näkemykseni olin kertonut harjoituksissa ja kuvauspaikalla kuvasimme siinä vaiheessa kun tekniikka oli valmista, kuva näytti hyvältä. Sanoin vaan että nyt on tämä kuva ja tässä tapahtuu tämä, tiedäthän missä mennään. Ja sitten kuvattiin. Useimmiten paras otto syntyi ilman lisäohjeita ja vain harvoin ne olivat ehdottomasti tarpeellisia. Toisaalta, koska haettu tunne oli rakkaus (tyttöystävää, pianoa, kahvia, aamua ja elämää itseään kohtaan), kotoisa olotila edellytti mielestäni sitä, etten hirveästi puuttunut asioihin, vaan annoin Aleksin tehdä niin kuin hän tahtoi. Vain jos esitys selkeästi irtosi omasta näkemyksestäni, annoin parannusehdotuksia.

Anne, Samuel vanhempineen ja Iiris saapuivat illemmalla paikalle, kun oli viimeisen kuvan aika. Olimme vertailleet monitorista ensimmäisenä päivänä suurin piirtein samaan suuntaan kuvattua pianonsoittokuvaa ja valaisseet tilaa jo toista tuntia viimeistä kuvaa varten, ja minimaalinen kompromissiratkaisu jouduttiin tekemään, mutta lopputulos on kyllä minusta siitäkin huolimatta mainio. Pelkäsin koko ajan että niin laajaa kuvaa huoneesta ei olisi mahdollista valaista. Vielä enemmän taisi pelätä Susan, mutta ihmeen kaupalla ja pieniin onkaloihin valoja tunkemalla siitäkin haaveesta tuli kuitenkin totta. Ja se kuva, voin sanoa, antaa elokuvalle todella paljon.

Samuel oli ihana, tosin viimeisen kuvan toista versiota emme pystyneet enää purkittamaan, kun ilmeisesti kuumuus sai vauvan tuntemaan olonsa muuta kuin mukavaksi, ja itkua ja potkimista ei voinut estää. Tämä ei tietenkään sopinut elokuvaan, koska kuten repliikki kuuluu, "Tomi rauhoittui ensimmäisen kerran koko yönä." Ei ihan olisi yhteneväinen seikka! Mutta silti, hyväkin versio saatiin purkkiin.

Lopuksi otimme vielä still-kuvia viimeisestä asetelmasta sekä kuvausryhmästä. Toivottavasti niistä tuli hyviä. :) Sanoimme Aleksille ja muille kiitos ja aloitimme purkamisen. Kamat jäivät vielä sinne, huomenna isä tulee aamulla ja lähdemme kuljettamaan lastia takaisin kohti Tammerta ja TTVO:ta, tulevaa tyyssijaani. Hih.

Kun kaikki oli valmista, Susan lähti takaisin Tampereelle, Paula puolestaan isovanhempiensa luo Kemiin. Kata jo eilen Barcelonaan. Martti lähti ostamaan limua. No, minä lähden huomenna mökille. Maisemanvaihdos tehnee terää tämän projektin jälkeen. :)

Mitä tässä enää voisi sanoa?

Soita minulle ennen kuin maailma räjähtää.
Sanotaan toisillemme hei.

22.8.2005

Piti aloittaa Pianonsoittajan leikkaus jo maanantaina, mutta laiskottelin (ja katselin tosiaan gåteja) ja vasta tänään siirsin matskut koneelle. Mutta eipä silti, olin muutoinkin ahkera ja jonkunlainen yhteen koottu kokonaisuus leffasta onkin jo valmis. :) Paljon on vielä tekemistä leikkauksessakin ja äänessä sitten ihan hirveästi. Katalle työnsarkaa. Sweet Kata. <3

14.9.2005 - retrospektiivinen selostus jälkituotannosta

Äänitimme Sibeliusakatemiassa työnimi Pianonsoittajan pianonsoiton, paikalla olivat pianisti Martti, äänisuunnittelija-äänittäjä Kata ja minä. Äänitimme nelikanavaisesti, kaikki meni hyvin ja tuli kaunista jälkeä. Tämä elokuun puolella. Viikonloppu 3.-4.9. oli puolestaan varattu äänen jälkitöihin ja lopulliseen miksaukseen.

Vuokrasimme mac-pohjaisen ProTools-äänityötilan uudelta koulultani TTVO:lta projektin käyttöön kyseiseksi viikonlopuksi. Kata saapui lauantaina klo 12 ja ryhdyimme hommiin. Katsoimme pariin otteeseen elokuvan läpi. Kerroin, mitä mihinkin halusin, Kata kirjasi ylös. Sen jälkeen keskustelimme huomautuksistani ja Katalla oli omia ideoita, joita syntyi myös lennossa molemmin puolin. Katahan on valmistunut koulusta kaksi vuotta sitten, eli jotkut asiat olivat sittemmin muuttuneet. Kun puolentoista-parin tunnin jälkeen kaikki oli selvää, Kata ehdotti että jäisi työstämään eteenpäin itsenäisesti ja ilmoittaisi minulle illemmalla kun voisin palata foley-äänten tekemisen merkeissä. Tämähän minulle sopi.

Illemmalla tuli kyllä viesti, mutta se oli vain ilmoitus jossa Kata kertoi että suunnitelmiin on tullut muutos; tehdään foleyt vasta seuraavana päivänä, puuhastelua kuulemma riittää tarpeeksi muutenkin tälle päivälle. Mikäs siinä, ajattelin - Katahan tietää paremmin miten aika pitää jakaa jotta se riittää. Ilmoitin Sannalle [tätä nykyä tyttöystäväni] että ilta on vapaa ja lähdin luokseen. Siellä menikin sitten sen verran myöhään ettei busseja enää mennyt (Treen bussiliikenne ei kyllä ole paras kaverini öiseen aikaan, busseja menee Keskustorilta tänne Jankaan tunnin välein ja kahden-neljän välillä ei ollenkaan, Sanna kun taas asustaa Härmälän perukoilla, siellä tilanne on vielä huonompi), eli sielläpä sitten yön yli. Aamulla lähdin sitten kotiin ja pikaisen suihkun kautta takaisin matkaan ja kohti koulua, jossa Kata jo odotti. Kulkukorttejahan meillä oli vain yksi - minun kappaleeni, joka oli Katalla lainassa viikonlopun ajan.

Sjebulish. Aloimme tehdä foley-ääniä. Vaatteiden kahinoita kävellessä, paljaiden jalkojen askelia puulattialla, hengitysääniä, pianotuolin narinaa ja kaikkea mahdollista, unohtamatta tietenkään kahvinkeitintä. Kata asetti mikrofonin paikoilleen ja minä toimin testikappaleena kun Kata kävi säätämässä tasot, sitten vaihdoimme paikkaa - minä menin painamaan record-playta joka paitsi alkoi äänittää myös lähti pyörittämään määritellystä kohdasta elokuvan kuvaa. Kata toimi foley artistina tuottaen tarvittavat äänet reaaliajassa. Ottoja tuli luonnollisesti useampia, koska tällainen synkkaus on melko haastavaa.

Kun foleyt oli äänitetty ja suurin piirtein isketty paikoilleen softassa, päätimme lähteä alakertaan äänikirjastoon. Kuinkas sitten kävikään, äänikirjaston kone oli jumissa, näppis ja hiiri eivät reagoineet eikä buuttauskaan auttanut asiaa. Tässä vaiheessa kiire alkoi painaa päälle, kello oli vähän yli viisi kun Katan oli tarkoitus lähteä seitsemän junalla takaisin kohti Helsinkiä, jossa seuraavana aamuna aikaisin alkaisivat Salkkariporukalla tehtävän uuden tv-sarjan pilotin kuvaukset. Jos oikein muistan niin edessä oli joku 15-tuntinen työpäivä, eli edeltävänä yönä uni olisi ihan kiva juttu. Äänien asettelu oli kuitenkin vielä aika hakoteillä, äänikirjaston toimimattomuuden takia meiltä puuttui paljon äänimateriaalia, jopa kriittisiä ääniä kuten ovikello. Tämän lisäksi lopullinen miksaus oli vielä kokonaan tekemättä ja aikaa kaksi tuntia. Huono yhtälö.

Siirsimme Katan lähtöä pari tuntia yhdeksän junaan, johon hän juuri ja juuri ehti. Teimme raakaversion, jossa kaikki oli ikään kuin kohdillaan, mutta mitään tasoja ei vielä oltu säädetty puhumattakaan tarkemmasta huolittelusta; kaikki oli "sinne päin". Järkeilimme että lähettäisin kun lähettäisinkin elokuvan Kettupäiville keskeneräisenä ja sitten tavalla tai toisella toteuttaisimme elokuvan valmiiksi ennen kuin itse esityskopio tulee jättää (olettaen että käy niin hyvä tuuri että elokuvamme valitaan tapahtumassa näytettäväksi).

Tämä kaikki paljastui kuitenkin onneksi tarpeettomaksi pohdinnaksi, sillä koulun 4.vuosikurssilainen Jussi Honka tarjoutui ystävällisesti auttamaan asiassa ja tekemään lopullisen miksauksen. Tila oli muutenkin varattu hänelle koko seuraavaksi viikoksi, eikä työstettävään projektiin menisi koko aikaa. Sovimme siis keskenämme ajan seuraavalle keskiviikkolle illalla klo 20. Tällöin kohtasimme paikan päällä ja minä seurasin ja kommentoin kun Jussi teki työt. Yhteistyö pelasi hienosti ja puuhastelu oli hauskaa. Jussilta tuli paikoin kritiikkiä, lähinnä äänen suhteen, ja pyrin ottamaan sen mahdollisimman tuorein silmin huomioon. Osalle ehdotuksista annoin siunaukseni, muut hylkäsin. Ja Jussi teki työtä käskettyä. Hyvää työtä tekikin!

Ja niinpä elokuva ehti postiin perjantaina 9.9. deadlinen ollessa maanantai 12.9. Kettupäivät, here we come! Hope ya let us in.


(c) Arttu Haglund / Amazement 2006